mandag den 15. november 2010

Blogoversigt over efterårets blogindlæg

En blog om legens egenskaber, gadekultur, kreativitet, sociale medier og børne- og ungdomskultur

Det er blevet tid til et nyt tilbageblik på efterårets blogin
dlæg. Hvad var den røde tråd, hvis der altså var sådan en?
Et tilbageblik er altid en god anledning på det helt personlige plan til at se nærmere på, hvad der egentlig optager mig. Kodeordene synes i stigende grad at være leg og gadekultur. Leg, fordi det går mere og mere op for mig, hvordan leger spiller en væsentlig rolle ikke bare i børns liv, men for menneskets grundlæggende trivsel, kreativitet og skabertrang.

Gadekultur
Gadekulturen synes at være et særlig oplagt forum for legens væsen. 9 indlæg om forskellige aspekter af gadekultur er det blevet til ind til videre og indlæggene tager udgangspunkt i henholdsvis København, Berlin og Californien/USA. Her er et overblik over indlæggene:


Læs om Københavns nye 'gadeidrætsfacilitet' Streetmekka her
Læs om gadekunstbloggen og kulturformidlerne STREETHEART her
Læs om vægmalerier (fra San Francisco til Nørrebro) og kulturel identitet her
Om det kommercielle og socialt/kulturelt inkluderende 'Global Let's Colour Project', der giver grå gader farve, her
Læs om leg og parkour her
- og se et foto/videogalleri af Berlin som parkourby her
Læs om en fotograf der inddrager det offentlige rum til sine billeder - så mennesker der måske aldrig kommer på museum, også eksponeres for kunst - her
Læs om 'scraperbikes' - en måde at udsmykke sin cykel på - i Californien her
- Og læs om Improv Everywhere, legende gadeperformance med humor her

Læs også om 'collagekultur - en tendens i ungdomskulturen', inspireret af en koncert med DJ-kongen RjD2 her

Der spilles bordfodbold til åbningen af Streetmekka i København. Foto: Monica Langelund

Børne- og ungdomskultur
På samme uge blev der holdt to af hinanden uafhængige seminarer om børne- og ungdomskultur. Det er interessant at se, hvordan de
r på tværs af forskningsmiljø og kulturliv synes at være en fælles interesse for ikke bare at få bedre indblik i børne- og ungdomkulturen, men også få etableret disse kulturer som integrerede og nødvendige dele af vores videre samfundsudvikling.

Læs om etableringen af BiD: Børne- og ungdomskulturforskning i Danmark her
og læs om Copenhagen Kids' visionsseminar her.

De sociale medier
De sociale mediers indflydelse på vores hverdag og ikke mindst unges brug af de sociale medier er et andet emne, der har været oppe og vende flere gange på bloggen.

Læs om unge og sociale medier - hvem er egentlig de uintelligente? - her
Læs om moderne kulturformidling og sociale medier her
Og læs om mine overvejelser som blogger i fht min rolle som videreformidler af budskaber her
- I den forbindelse kan man også læse om undervisningskampagnen 'Demokrati Fordi' her

Scraberbikes - et voksende fænomen i fattige byområder i Californien, hvor unge customizer deres cykler frem for at begå kriminalitet på gaden.

Forskning
Jeg er meget glad for TED og Vimeo. Her finder man ofte videoguldkorn i form af kompetente foredragsholdere, der kan opdatere en om fx. forskning inden for leg, kreativitet og uddannelse.

Se fx. en animeret video af Ken Robinsons kloge - og provokerende - ord om det vestlige uddannelsessystem her
Se en video hvor Stuart Brown fortæller om banebrydende hjerneforskning om leg her
Se en video hvor Tim Brown fortæller underholdende om forbindelsen mellem leg og kreativitet her
Og læs om en ny ph.d afhandling der konkluderer at struktur + kaos = kreativitet her

Visual Thinking Strategies på SMK
Jeg har fået muligheden for at afprøve en kunstformidlings- og undervisningsmetode, jeg er ved at uddanne mig i, fra USA, på Statens Museum for Kunst (SMK). Metoden er udviklet til børn og unge, men kan også bruges med voksne. Jeg har samlet en gruppe voksne, der en gang om måneden hen over vinteren mødes på SMK for at tale om kunstværkerne. Mit mål er at få erfaring med et voksent publikum, fordi jeg på sigt vil videreformidle metoden til andre undervisere/lærere/pædagoger/formidlere.
Kunstformidlingsmetoden hedder Visual Thinking Strategies og der er et reelt indlæg på vej om metoden inden årets udgang her på bloggen.

Men læs mere om mit projekt på SMK her
(holdet er lukket for flere tilmeldinger)

Youtube
Youtube er endnu en guldgrube af videoer, der kan studeres med leg og kreativitet for øje, eller bare ses for underholdningens skyld. Her er et par stykker jeg har bragt på min blog:
1 år og 8 måneder - nu med iPhone - se den her
3-årig dirigent, der bruger hele kroppen til at udtrykke sig med - se den her
Hvem siger trommer skal koste en formue - se video med 'gadetrommer' her

Idéer til billedkunstundervisningen
Som tidligere billedkunstlærer har jeg også tilbagevendende indlæg med ideer til billedkunstundervisningen. I min tid som billedkunstlærer savnede jeg desperat ny inspiration til undervisningsforløb. Jeg tror i den forbin
delse på dynamisk vidensdeling og idéudveksling på nettet fremfor mere fastlåste bogsystemer. Ideerne er ment som idéoplæg, man selv kan videreudvikle fra. Jeg har ikke selv afprøvet dem, fordi jeg ikke længere arbejder som lærer.

Læs en oversigt over andre blogs/sider med ideer til undervisningen her
Læs om kunsten at tegne skitser og kruseduller - inspireret af en af mine yndlingsblogs Doodlers Anonymous - her og her
Læs om brug af musikvideoer i billedkunstundervisningen her
Læs om digitalt arbejde i billedkunst her
og læs om STREETHEARTs tilbud om undervisning i gadekunst her

Doodlers Anonymous er alle tiders sted at hente inspiration til nye undervisningsforløb i billedkunst. Her er det et eksempel på en kvindelig kunstner - 'Loops' - der har ført visuel dagbog i flere år, en god idé som alternativ til den skriftlige logbog.

Teater
En enkelt teateranmeldelse blev det også til i efteråret og der er flere på vej.

Læs om den fine forestilling 'Fra månen og ned' på Det lille Teater, der er en hyldest til børns legekultur her

Børn og leg
I mit tidligere nyhedsbrev fra juni er der en oversigt over de indlæg, jeg har skrevet om børns legekultur, primært inspireret af dagligdagen i en børnehave. Læs det her

Kommende blogindlæg
Og sidst men ikke mindst. Indlæg på vej i slut november/december:
Få et overblik her

Ingen kommentarer: