onsdag den 29. september 2010

Billedkunstundervisning 6: skitser


Længe leve skitseprocessen


Nu har jeg været inde forbi Doodlers Anonymous igen. Hvis du vil læse det tidligere indlæg om betydningen af skitseprocesser og Doodlers Anonymous, så klik HER. Hvis du søger en samlet oversigt over mine indlæg om billedkunstundervisning, kan du klikke HER.
Siden mit sids
te indlæg om Doodlers Anonymous er jeg faldet over flere ting:

En uofficiel t-shirt konkurrence, hvor man kunne bestille en t-shirt på bloggen og tegne løs på den. Idéen er også oplagt med eleverne i de større klasser. Alle får en t-shirt at dekorere – eller udfylde. Det kan samtidig blive til et emne om visuelle udtryk og budskaber på t-shirts og tøj i det hele taget. Hvad signalerer man med sit tøj?

Se flere eksempler på t-shirts her.

Jeg forelskede mig straks i nedenstående tegnede dagbog
og blev helt misundelig og tænkte: A drawing a day, keeps the doctor away. Jeg er sikker på, det er godt for både krop og sjæl at lave små visuelle erindringer. I en tid hvor flere og flere blogger om hverdagen og lægger fotos af hjemmebag og glade børn ud, er det inspirerende nyt med denne mere kunstneriske vinkel på hverdagen.

Ude godt men hjemme bedst. Det er dejligt at gense sine børn.
Se mere på www.doodlersanonymous.com


Dårlig dag med sygdom. På Flickr kan man se et stort udpluk af hendes tegninger. De går faktisk flere år tilbage. Jeg har sjældent set en så imponerende dagbog. Klik her.

Også dén idé kan bruges i skolesammenhæng. Skift
den skriftlige logbog ude for bare en uge eller to med en visuel logbog og opdag sider af (nogle af) dine elever du ikke anede eksisterer.

Og så er der hende her Camille Rosseau. Wauw! Hun er tilsyneladende noget af det hotteste i London pt. og dekorerer bl.a. vægge i ca
feer, butikker mm. Ja, hvis jeg stod og skulle til London i morgen, så ville jeg uden tvivl lægge vejen forbi nogle af de steder, hun har udsmykket. Jeg er vild med, når kunsten rykker ind i det offentlige rum, eller i brugsrum. Hun tager vægmalerier til et nyt, meget delikat, æstetisk niveau.

Copyright: Camille Rosseau

Copyright: Camille Rosseau

Og så tegner hun på brune papirsposer, hvilket giver et superflot resultat. Jeg kan især godt lide måden, hun leger med motiverne på tværs af poserne. Det skaber rum og dybde. Lige en idé at snuppe til billedkunstundervisningen. Tegning på utraditionelle underlag og materialer og med mulighed for at arbejde i dybde og flader.

Se meget mere på www.camillerousseau.com/work/

Og så et lille fif. Man kan melde sig ind i Doodlers Anonymous - the permanent home for spontaneous art - på Facebook, så bliver man løbende opdateret med nye links til flere spontane krussedulletegnere. Søg på Doodlers anonymous på Facebook.

Ingen kommentarer: