lørdag den 11. februar 2012

Zendoodling. Leg, kreativitet og meditation i eet.

Jeg har genoptaget min lyst til at tegne. Jeg har kastet mig over 'zendoodling'...som er et fint ord for hvad mange af os gør bevidst eller ubevidst, når vi fx. taler i telefon: tegner kruseduller.
Zendoodling er leg med kruseduller. Det er meditation for kontrolfikserede mennesker. Og det smitter. Vi er flere i min omgangskreds der doodler nu.
Jeg har oprettet en side på Facebook under navnet United Zendoodlers. Ideen er at dele doodletegninger, finde inspiration og fastholde hinanden i at det først og fremmest er og skal være sjovt at tegne. Og alle kan deltage uanset 'niveau'.
Der er også masser af videoer på Youtube, der kan inspirere.
Personligt er jeg fascineret af at det samme enkle materiale med mange af de samme grundfigurer kan få så forskellige udtryk.
Jeg har lavet en 'kom godt i gang video' her:

3 kommentarer:

Onkel Eva sagde ...

Hej Monica
Hvor blev jeg glad helt ind i knoglemarven (eller sjælen) af din video og kigget ind i dine doddles. Jeg har selv zendoodlet i årevis.... dog uden at have så pænt et ord for det :-)
For mig har det tilmed flyttet sig undervejs fra at være noget der foregik på fladt papir til også at foregå mere rumligt.... på strandsten, vaser, kubelærreder og almindelige lærreder. Jeg har sågar (til min billedkunsteksamen på seminariet) doodlet en hel havepavillon af de der hvide plastik-nogen man samler. Doodle-pavillonen dannede rammen om min eksamensudstilling og endte derefter sine dage som et lille stykke "himmel" hen over en samlingsplads på Roskildefestivalen. Sjovt også at prøve doodleformatet af på lidt større flader.
Jeg har en idé om at nogle elever og jeg en dag skal indsamle en masse hverdagsemballage (toiletruller, mælkekartoner, æsker osv.)... spraymale det hele hvidt og derefter bygge en hel "by" (installation) af doodlede objekter.
Mulighederne er så dejligt mange.... og du har ret: Det gør noget godt ved en.... at lave noget, som ikke har et facit på forhånd.... og som bare skal have plads og ro til at vokse frem af sig selv.

Dejligt at du forklarer netop dét så godt!

Kærlig hilsen Eva

Lotte Skadborg Hansen sagde ...

Super fin film. Og dejligt med delelyst.

Monica Langelund sagde ...

Lotte: Tak....og jeg er af den overbevisning, at alt der kan deles, skal deles :-)

Eva: Glad helt ind i knoglemarven...wauw. Jeg har allerede fortalt videre i min omgangskreds om det du har skrevet, bl.a. at du har doodlet et helt havetelt. Har du billeder? Måske et indlæg på en af dine blogs? både om teltet og hvad du ellers har doodlet på? Det lyder så inspirerende! Og laver du ikke et indlæg hvis du laver det undervisningsforløb, du beskriver? (jeg lægger gerne blogplads til et gæsteblogindlæg...)
Og ja, der er jo egentlig intet ny under solen i fht den måde at tegne på. Min mor udbrød også: '...men det gjorde jeg jo hele tiden som ung' - da jeg fortalte hende om det. Jeg tænker det her flotte begreb 'zendoodling' alligevel kan noget i den her tid med fokus på mindfulness, fordi det kan tydeliggøre hvilken betydning det har, ikke bare at være kreativ, men at gøre sig helt fri af egne forventninger og bare lade fantasien råde :-)