tirsdag den 5. oktober 2010

Global 'Let's colour Project' 1


Når marketingstrategi og social ansvarlighed går hånd i hånd


Måske har du set en Sadolin-reklame i fjernsynet for nylig, hvor en masse indere maler noget, der ligner en hel by i skønne blå og lilla farve
r. Fed animationsteknik, tænkte jeg, da jeg så reklamen første gang. Utroligt hvad man kan på en computer nu til dags.



Men faktisk ligger det utrolige i, hvad man kan derude i d
en virkelige verden i dag. For der er ikke tale om computeranimation, men derimod et projekt, der har fundet sted i virkeligheden. En bydel blev i april 2010 shinet op i skønne, klare farver. I Jodhpur i farverige Rajastan i Indien. Projektet er blot ét ud af mange i det globale Let's colour Project, som er en marketingsstrategi fra det verdensomspændende firma AkzoNobel, der producerer bl.a. kemikalier og maling på verdensplan. Danske Sadolin hører under Akzonobel.

En bydel, herunder en skole, i Jodhpur får nyt liv til facaderne og alle hjælper til. Copyright: Let's colour/Rajastan

Let's colour Project har til formål at berige lokalbefolkninger med farve i hverdagen ud fra en filosofi om at farver gør mennesker gladere, de mindsker hærværk, skaber fællesskab og tryghed – for bare at n
ævne et par af fordelene ved at inddrage farver i omgivelserne. Helt konkret i projekter som det i Jodhpur, hvor en masse mennesker samledes om at friske slidte facader op.

Børn og voksne forskønner Moskvas gader. Copyright: Let's colour/Moscow

Lignende projekter har fundet sted i Sydafrika, i Brasilien, i Tyrkiet, Frankrig, Holland og England og mange flere lande er på vej med flere projekter. Herunder Danmark. Projekterne skal bidrage positivt til at styrke lokalmiljø og fællesskab.
Og selvfølgelig sælge brands'ne AkzoNobel og danske Sadolin for nu lige at minde om, at det trods alt ikke er en non-profit organisation, der står bag. Projektet startede i marts 2010 og har dermed blot 8 måneder på bagen. Budskabet ligger i navnet - Let (us) colour. Dét at give gamle facader og byrum nyt liv er et fælles anliggende, der involverer hele grupper af mennesker, om det så er en skole eller beboerne på en vej. Herfra skal lyde et 'respekt' for en marketingstrategi der både opfordrer til samarbejde, men som også står og falder med, at der er nogle, der griber muligheden for det samarbejdet ude i lokalområderne.

En gade i Rio de Janeiro er blevet friske op med farver. Copyright: Let's colour project/Flickr/Rio De Janeiro

Mit indlæg her har ikke til hensigt at forholde sig til kemikalier, miljø og de konsekvenser der indlysende må følge med kemikalieproduktion. Det indlæg overlader jeg til en fagkyndig blogger. Kemikalier er pr. definition ikke guds gave til miljøet. Men AzkoNobel/Sadolin arbejder efter signende allerede på at reducere belastning på miljøet og har for nylig opnået at blive FSC-certificeret (læs mere her). Det interessante for dette blogindlæg er imidlertid Let's colour-projekternes sociale, æstetiske og kulturelle formål og indflydelse på både regionalt og globalt plan.

Et teamwork mellem en billedkunstner, en fotograf og en musiker blev til den lille film 'The walls are dancing'. Se filmen længere nede. Copyright: Let's colour Project/Flickr/Paris

Jeg har for ikke så længe siden skrevet et blogindlæg om børn, vægmalerier og kulturel identitet (læs indlægget her). Og lavede i den forbindelse en retorisk efterlysning på flere vægmaleri-projekter, hvor lokalbefolkningen og ikke mindst børn og unge kunne inddrages. Set i det lys er det interessant at høre marketingansvarlig Kim Maretti fra Sadolin/AkzoNobel fortælle, at Let's Colour Projekt rammer Danmark næste forår 2011, når det atter er vejr til udendørsprojekter.

Her vil der bl.a. blive afholdt en landsdækkende idéudviklingskonkurrence, hvor 5 store vinder-projektideer får stillet projektstøtte i form af ekspertise og maling til rådighed. Den nyetablede non-profit forening Skøn Skole (læs mere her), der arbejder for at et visuelt skønnere, mere inspirerende læringsmiljø i skoleregi, arbejder sammen med Sadolin om dette.

En meget grå skolegård forvandler sig til en regnbue. Copyright: Let's colour Project/Virginia Primary School/London

Og hermed er vi tilbage i dét denne blog beskæftiger sig med: kultur for med og af børn og unge. Det bliver interessant at se, hvilke projekter der bliver valgt ud som vinderprojekter.
Bliver det 'kun' opfriskning af facader eller bliver der plads til reel kunstnerisk udfoldelse, hvor kunstner og børn/unge/lokalbefolkning kan skabe unikke byrum?
Jeg følger Let's Colour Project i Danmark, som det skrider frem og opdaterer bloggen med konkurrencebetingelser når tiden nærmer sig, så følg med her på bloggen. Mon ikke der er et par nedslidte skoler rundt omkring i det danske land, der kunne trænge til lidt maling?

Og endnu en skole friskes op i Holland. Copyright: Let's colour Project/Flickr/public school, Nederlands

Og så ellers ikke flere ord herfra, tilbage er masser af inspirerende, livsbekræftende filmoptagelser, som Let's Colour Project har været involveret i. Følg også Let's Colour Project BLOG. En skøn, farverig, inspirerende blog. Link længere nede.



Let's colour i Brasilien. Dobbeltklik for at se hele skærmen.



'The walls are dancing' i Lyon, Marseille og Paris. Dobbeltklik for at se hele skærmen.



Virginia Primary School i London. Dobbeltklik for at se hele skærmen.

Se meget mere på www.letscolourproject.com
Og følg den farverige blog her.

Ingen kommentarer: