fredag den 22. oktober 2010

krop og læring

Musik og børns kropsfortællinger

Indimellem dukker der nogle enestående videoer op på Youtube af børn, der ikke bare er nuttede eller gør fjollede ting. Nedenstående er en af disse videoer. Den handler ikke bare om en 3-årig, der har talent for musik og for at dirigere. Den viser også, hvordan kroppen er en integreret del af, hvem vi er. Vi er også vores krop.

Musikken og drengens kropssprog smelter sammen.
Han bygger hele sin krop op dramatisk set, når musikken når de dramatiske højdepunkter og han gør sig lille, når musikken bliver lav og stille. Han dirigerer ikke bare, han ER musikken.
Måske er noget af det mest talentfulde ved den lille dreng, at han netop er i stand til at integrere sin krop, i det han gør, i sådan en grad, at det forstærker udtryk og oplevelse, både for ham selv, og for os der kigger på.
Læg bare mærke til den måde han næsten sitrende udbryder: Here comes it, here COMES it!, da musikken nærmer sig et dramatisk klimaks. Og undervejs når han både at se bedrøvet ud, se forundret ud, se vred ud, smile og afslutningsvis ruller han sammen af grin på gulvet i ren forløsning.

Tænk, hvis vi i vores uddannelsessystem stræbte efter, at alle børn lærte at integrere deres krop i deres læringsprocesser
. Tænk hvis der var trinmål for æstetiske læreprocesser på linje med læsning og stavning...

2 kommentarer:

Onkel Eva sagde ...

Fantastisk klip, Monica!.... Og dybt fascinerende at se musikalitet og sansning så tæt forenet. Jeg er meget enig i at vi kunne lægge grunden for meget anden god læring, hvis vi vægtede de kære ungers motorik og sanseintegration langt højere i diverse fag og læseplaner.
Man blir så trist ved tanken om at faget "Musik" ikke får lov at følge eleverne hele vejen op, ikk'?

Monica sagde ...

Ja, Eva, jeg bliver også trist. Og når der så endelig kommer nogle ændringer, såsom med billedkunst, så er det bare som udstrækning af faget uden at afsætte flere timer. Men jeg synes der er mange gode kræfter der arbejder på at ændre det, lige fra erhvervslivet og DPU/SDU til de engagerede lærere ud på skolerne (som dig), så jeg tror på det kan lykkes at skabe fokus på de æstetiske læreprocessers betydning for 'optimal læring'.