søndag den 10. oktober 2010

Tendenser i ungdomskulturen: collagekultur.

Saks, lim og mixerpult - same same, but different.

Det her indlæg tager sit udgangspunkt i en udsolgt koncert på Lille Vega, hvor lydekvilibristen DJ RJD2 gav enmandskoncert med sine 4 pladespillere, trommemaskine, computer, sampler og mixerpult. Og med opvarmning af den danske DJ-duo Dokkedal/Dixen. Både RJD2 og Dokkedal/Dixen producerer elektronisk musik, de sampler og mixer musik, lyde, stemmer fra film m.m. sammen til et unikt lydbillede. Og det gjorde de overbevisende dér på Lille Vega, hvor Dokkedal/Dixen blandede lyd med lys og RJD2 tilmed supplerede med video på storskærm.

RJD2 ved sit arbejdsbord.

Een ting var at begge optrædener var sublime. Dokkedal og Dixen for deres fascinerende samarbejde, RJD2 for sin enmandsmission udi elektroland.
Jeg overgav mig betingelsesløst sammen med resten af publikum, hvoraf jeg med mine 38 år kunne være mor til de yngste af dem.
Men hvad var det egentlig jeg oplevede? Hvad var det for en verden, jeg var trådt ind i, hvor jeg udtryksmæssigt følte mig hjemme, men aldersmæssigt var helt på udebane? Og hvad var det i musikken, der fik den fyldte sal til nå kogepunktet af begejstring?
Det satte jeg mig efterfølgende for at undersøge.



Dokkedal/Dixen: Erotic aerobics 2010

Sampling, mash-up, copy-paste, montage, collage....kær kunstart har mange navne. Det handler om den gode gamle klippe-kliste og sætte ting sammen på ny-disciplin i en bredere, overført betydning, indenfor både billedkunst, mad, modebilledet, arkitektur, litteratur, eksperimenterende teater og ikke mindst musik.
Ordet collage kommer oprindeligt fra det franske verbum ’coller’ – at lime sammen. I traditionel forstand handlede det i billedkunsten om at lime forskellige materialer sammen. I den proces, det er at sætte forskellige materialer sammen, ligger en eksperimenterende tilgang. Hvad sker der, når....

Hannah Höch: Cut with the Dada Kitchen Knife through the Last Weimar Beer-Belly Cultural Epoch in Germany, 1919

I dag kan det at ’lime sammen’ overføres til andre kunstarter og til en bredere fortolkning af materialer. På den måde bliver collagen et kulturelt begreb, der karakteriserer vores liv i dag og i særdeleshed ungdomsliv, hvilket jeg vender tilbage til. Inden for billedkunsten går collageteknikken helt tilbage til papirets opfindelse i Kina, 200 år f.kr. Collagen synes altid at have ville flytte grænser. Braque og Picasso redefinerede oliemaleriet ved at inddrage collagen på lærredet. Kunne man det?

George Braque: Nature Morte

I dag stiller vi slet ikke spørgsmålstegn ved det spørgsmål. Nu her i 2010 er collagen også blevet digital, og moderne computerudstyr har flyttet grænserne for collagens videre muligheder. Digital collage har flyttet sig i
nd i musikvideoernes univers. Det ses bl.a. i nogle af RJD2’s musikvideoer:


RJD2's 1976.

I andre sammenhænge har collagen også gjort sit indtog. Fusionskøkkenet ramte Danmark i 90’erne, modebilledet bærer mere og mere præg af tendenser til at sætte punk og Chanel sammen til nye individuelle udtryk og med hiphop-kulturens fødsel i 70’ernes New York ramte ’collagekulturen’ – det vi kender som sampling – også musikken, bl.a. via grupper som Sugarhill Gang og Grandmaster Flash.

I slutningen af 80’erne kom grupper som De La Soul på banen med deres legende samplinger i albummet '3 feet high and rising', der sidenhen er gået hen og blevet en hiphop-klassiker. Men med dette album blev der for alvor også sat fokus på rettighedsproblematikken, indenfor de materialer den musikalske collage bestod af. 60’er gruppen The Turtles lagde sag an mod De La soul for at have brugt et sample fra en af gruppens sange på De La Souls debutplade. Spørgsmålet, der vokser ud af denne kultur, er ikke længere bare: Kan man det? men også man det?

Når anmelderne skriver, at Østre Gasværks publikumssucces ’Come together’ er en banebrydende forestilling, handler det i høj grad om måden teatret blander både musik, lyd, krop, scenekunst og video. Og når børneteatret Teater Hund gang på gang høster roser for deres forestillinger, hænger det utvivlsomt også sammen med deres evne til at lave collageprægede forestillinger, der netop leger med både lyd, krop og video.

Teater Hunds signaturbillede er ikke overraskende en collage, hvor man ikke er i tvivl om, at her er et teater med knald på.

Men hvorfor er collage så udbredt og oppe i tiden i dag? Et svar kan være, fordi vi netop lever i denne ’copy-paste kultur’ – alt er muligt, på mange niveauer. Fleksible uddannelsesforløb vinder frem, hvor man selv kan sammensætte sit studie alt efter interesser. Kæresteforhold og familiemønstre bliver mere og mere opbrudte og sammensatte. Et arbejdsliv bliver en mosaik af forskellige stillinger og relationer. Zapperkulturen - og måden især unge formår at multitaske i fht. brug af medier - kan også ses som en slags medie-collagekultur. Lyd og billeder glider sammen.

Måske kan man konkluderende sige, at det postmoderne menneskes liv og sociale relationer bliver mere og mere collagepræget. Det lineære, forudsigelige liv er slut. Og faktum er altså, at nutidens ungdom er født ind i denne tid. Yngre generationer udtrykker sig kunstnerisk hjemmevant i denne collagekultur ved at blande, sample, låne...i nogles øjne stjæle? Musikerne har udskiftet saks og malerpalette med en lydpalette og rager uklar med en verden, der vil sikre datidens originalkunstneres ophavsrettigheder indenfor en kunstart, der risikerer at miste sin kunstneriske identitet, hvis den pålægges for meget jura og lovgivning. Hvad vejer tungest?



RJD2 står bag titelmelodien til den meget populære serie Mad Men

Gårsdagens koncertoplevelse efterlod mig med en klar overbevisning om, at her er en kunstart, der er kommet for at blive. Collagen lever endnu. Mere end nogensinde måske. Lydsamplinger, lovlige såvel som ulovlige, er ikke bare en forbipasserende gimmick, men en kunstart der muligvis kun er i sin vorden. Og vor tids sub-ungdomskultur er som alle tiders sub-ungdomskulturer stadig opsat på at udfordre og undersøge samfundets eksisterende grænser. Og heldigvis for dét. Det var med til at en fyldt sal i Lille Vega var ved at koge over af begejstring.


Flere eksempler på Dokkedal/Dixens lydunivers.

Koncerten fandt sted lørdag d. 9. oktober 2010. Indlægget her er limet sammen med inspiration fra et hav af lydfiler, videoklip, artikler, sanseindtryk m.m. og er blevet til et forsøg på at tegne nogle tendenser i vores (ungdoms)kultur. På den måde kan tekst også være en collage.
Til sidst en række eksempler på kunstnere der arbejder med lyd:

Lydinstallation på Tate Modern tilbage i 2004.
Lydperformance 'Listen up' i Bruuns Galleri i Århus.
Og de mere kontroversielle med Goodiepal i spidsen i en artikel i Information
.
Og alle tiders gode side udi musiksamplinger er www.whosampled.com
Og her kan man høre hvordan DJ-kollektivet Den sorte skole, som Simon Dokkedal er medstifter af, lyder.

Ingen kommentarer: