onsdag den 3. november 2010

Økonomi og blogetik

En fagbloggers dilemma

Jeg er blevet kontaktet af et interessant firma ved navn Mindjumpers, som arbejder med markedsføring og sociale medier. Spændende koncept, der i mine øjne har ambitiøse fangarme langt ind i fremtidens kommunikationsplatforme. Ethvert firma bør fx. have en blog ifølge Mindjumpers. De tror også på at man – når man ønsker at sprede et budskab, kommercielt såvel som nonkommercielt – skal vægte dialogen med bloggere frem for kun at gå af de traditionelle formidlingsveje.

Mindjumpers har i den forbindelse kontaktet mig for at gøre mig opmærksom på en kampagne fra Institut for Menneskerettigheder med titlen 'Demokrati Fordi' i håb om, at jeg vil skrive om kampagnen. (og det vil jeg gerne og selve indlægget om kampagnen kan læses her)
Det er en kampagne, der sætter fokus på demokrati og medborgerskab for folkeskolelever og elever på ungdomsuddannelser. Mindjumpers er hyret af Institut for Menneskerettigheder med henblik på at markedsføre kampagnen via de sociale medier. Og sociale medier er ikke kun kommunikationsplatforme som Facebook, Twitter og Youtube. Blogs er også sociale medier.


Det er et ædelt budskab der er tale om i kampagnen fra Institut for Menneskerettigheder: arbejdet med demokrati, medborgerskab og menneskerettigheder i folkeskolen. Tilgangen til emnet er interessant, fordi det rummer mulighed for at inddrage de æstetiske læreprocesser, som min blog jo fokuserer på, og jeg var i min tid som skolelærer lærerrepræsentant for indskolingsrådet, og det var i virkeligheden meget uklart, hvad vi skulle med det råd, så jeg hjælper gerne med at sætte fokus på kampagnen her på bloggen. At det så samtidig bringer mig til næste etape af blogverdenens udfordringer er en anden problematik.

Jeg tror på de sociale medier som fremtidens i øvrigt demokratiske, ucensurerede formidlingskanaler, (Youtube var fx. først med at vise nedskydningen af den unge kvinde Neda i Iran)
Måske er de sociale mediers nuværende største styrke, at en stor del af dem der lægger ting ud på blogs, Youtube, Twitter og hvad der nu findes af sociale medier, gør det af lyst eller af idealisme, og ikke som levevej. Al magt til den frie formidling - men det rejser så alt andet lige et helt lavpraktisk problem:

Hvordan tjener man penge på en idealistisk blog, der samtidig ikke ’sælger ud’?
Gode, velmenende intentioner betaler jo ikke en bloggers husleje.


Jeg lader spørgsmålet stå ubesvaret. Jeg er glad for henvendelsen fra Mindjumpers og lidt beæret over at have nået en status af professionel blog, der gør at de kontakter mig, men med dén status følger også nye overvejelser. Relevante, faglige indlæg - hvad man end måtte skrive om - kræver jo tid i form af research og skriveproces - og tid er penge.

Et aktuelt indlæg på den amerikanske blog Problogger og ikke mindst de mange kommentarer til indlægget vidner om, at jeg rammer lige ned i en langt mere omfattende problemstilling, end hvad dette specifikke indlæg handler om. Fuldtidsbloggeren Darren Rowse blogger om professionel blogging og har skrevet et indlæg om, hvordan man tjener penge på sin blog. Blogverdenen er endnu så ny, ikke mindst herhjemme i Danmark, og på mange måder så uprofessionel, at det er lidt tabu og lidt uoverskueligt at tænke i indtægter, ud over hvad man får på sidelinjen via Adsense. Men hvis man sidestiller en professionel blog med et (online) tidsskrift eller lignende, hvor man ved man kan hente (nyeste) viden om et specifikt emne, så er det jo indlysende, at der må være noget økonomi involveret.


Og hvad angår kampagnen Demokrati Fordi....ja, det kan man altså læse om i dette separate indlæg her, fordi jeg jo trods alt synes, det er relevant at
skrive om på min blog, og fordi jeg som allerede nævnt er glad for henvendelsen fra Mindjumpers, der åbnede mine øjne for nye udfordringer omkring professionel blogging.

Næste skridt ude i fremtiden kan være, at en organisation som Institut for Menneskerettigheder prioriterer en betalingsannonce på udvalgte, relevante blogs – fx. en blog som min. På den måde sikrer de også, at omtalen af dem i de sociale medier ikke forsvinder i mængden af indlæg, jeg løbende poster.


Har du kommentarer til indlægget? Jeg hører gerne fra dig. Klik på 'Send en kommentar' i bunden af indlægget.

Ingen kommentarer: