søndag den 3. oktober 2010

Børn, læring og mediekompetencer


1 år og 8 måneder - nu med iPhone.


De mediekompetente børn bliver yngre og yngre. I starten af året florerede en video på Youtube med et barn på to et halvt, der hjemmevant legede med sin fars iPad. Det var alligevel vildt med sådan en lille pige, der bare havde mediekompetencerne i orden. Hun skulle selvfølgelig også ud her på min blog i et indlæg om børns mediekompetencer.

(læs indlægget her)

Nu er der så dukket et eksempel op på en lille dreng på 1 år og 8 måneder, der leger med sin fars iPhone. På 8 minutter når drengen at lege en slags single-memory, hvor han finder og genkender billeder, som faren opmuntrer ham til at finde. Han når at spille computerspil og trykker ivrigt på skærmen, hver gang faren udbryder 'jumpee jumpee'. Han ved, hvordan man navigerer frem og tilbage til menuoversigten. Og han når at lege med farver og tegne kruseduller som en knap 2-årig gør det på godt gammeldags analogt papir, men med den detalje at han skifter farve ved at trykke på skærmen og han 'skifter papir' ved at ryste telefonen (så får han en ny hvid skærm at tegne på).
Drengen forstår telefonen, før han forstår indholdet. Telefonen hjælper ham ligefrem med at forstå indholdet.
Er det en vidunderdreng eller en vidundertelefon? Mest af alt er det nok en vidunder-læringssituation, hvor et motiveret barn får lov at udforske og afprøve et nyt læringsredskab med en (meget) begejstret lærer på sidelinjen.

iPhone Kid from RamakrishnanS on Vimeo.

Måske er det også forstadiet til en dag at gøre som fyren i klippet nedenfor:

Digital Graffiti at the Olympic Village from Alex Beim on Vimeo.

1 kommentar:

Tobias sagde ...

Sikke da en fantastisk udvikling. Det varer jo ikke længe før vi kan springe skolen helt over, sådan som børn de lærer i dag.

Der er dog en ting der bekymrer - hvad med dem der ikke ser godt, eller som har andre synsproblemer? Bliver de ikke hægtet fuldstændig af udviklingen?