onsdag den 12. januar 2011

Tysk illustrator: Kreativt arbejde er leg med idéer og materialer

Den trofaste læser af Legefakultetet har nok spottet min forkærlighed for billedbøger. I dag handler det om tyske Philipp Seefeldt, der lader pigen Ida vise rundt i Berlin. Det kommer der en noget usædvanlig præsentation ud af.
Under asfalten i byens gader bor en tyk mand, der holder trafiklysene på plads, metroen er en larve, der kryber afsted under jorden, broer har arme og ben og de store kolosser af Berlins firkantede huse er gigantiske skibe i et menneskehav. Det er byen set i børnehøjde, alt får liv. Der er meget fokus på børn og arkitektur i de her år. Det er godt! Det er også godt med en bog som denne (endnu kun på tysk), der minder os om, at børn også kan lære os voksne noget om arkitektur og byrum.

Illustrationer: Philipp Seefeldt. Alle illustrationer i indlægget her er fra bogen 'Ida still im MenschenMeer'.

Philipp Seefeldt en en produktiv ung herre, der er meget alsidig og samtidig meget tro mod sit eget udtryk. Han har tydeligvis en legende forkærlighed for collagen. (Læs et af mine tidligere indlæg om collagekultur HER).
Jeg faldt over to meget
forskellige kortfilm, han selv har lavet og blev straks fascineret af hans leg med både materialer og udtryk, som du kan se nederst i indlægget. Jeg blev nysgerrig og sendte ham et par spørgsmål om legens indflydelse på hans arbejde og han kvitterede med nedenstående svar.

Ill: Philipp Seefeldt

Which role does play/playing have in your professional/private life?
Philipp: As an adult without children you don't have the chance in everyday life to play. But I think the creative work is kind of playing with ideas and materials, and in most cases it makes fun. And: I play music.


Ill: Philipp Seefeldt

Where do you get your inspiration from?
Philipp: Thoughts about life and the coexistence with others, especially here in Berlin are the first steps for a new project. There are moments, quiet ones or really wierd ones for example in the metro, or even two colours I see, a shadow-play or a noise outside.

Ill: Philipp Seefeldt

You create funny characters and my guess is that you also use images of yourself in your work. Why is that?
Philipp: When I draw a character, facial and physical expressions are very important. Suggesting I imitate it while drawing, I guess it must be funny to see me while doing this. When I work with a mirror or photos of course the characters get something from Philipp.

Ill: Philipp Seefeldt

How would you as an artist define play?
Philipp: Playing is something inviolable (ukrænkeligt) and something absolutely good. You just have to forget everything around you, especially the bad things. My work/art is a passion and something like this as I forget everything around me.

What did you do/play as a child and does it have any references to your professional life now, do you think?
Philipp: Early on I began to create my own toys or I took some figures and rebuild them respective to my wishes. I'm doing nothing else today.

Ill: Philipp Seefeldt

Man kan læse mere om Philipp Seefeldt på hans hjemmeside HER.
Og man finder en video med en gruppe børn, der har fortolket 'Ida still im MenschenMeer' som animationsfilm HER.
Vil man købe bogen, skal man trykke HER.
Bogen har vundet en fin tysk børnelitteraturpris i 2010.

Der Schaffner || the conductor from Philipp Seefeldt on Vimeo.


Filmen her er hans afgangsprojekt som studerende tilbage i 2006.

c°ld from Philipp Seefeldt on Vimeo.

3 kommentarer:

Anonym sagde ...

Tak for dejligt indslag. Helt fantastisk !!! Rigtig Inspirerende. Skøn streg. For mig lidt til at tænke på min tegnefilm over alle "Tvillingerne fra Belleville".

Monica Langelund sagde ...

Dejligt det kan inspirere. Hvad er det for en tegnefilm? Er der et link? Bliver nysgerrig!

Anonym sagde ...

Rettelse Trillingerne fra belleville

http://filmz.dk/film/trillingerne-fra-belleville/dvd

http://www.youtube.com/watch?v=Npro9kjyaJk

http://www.youtube.com/watch?v=Ma57kSzKIoE&feature=related