mandag den 3. januar 2011

Leg i PS3-spillet Assasins Creed Brotherhood

Da jeg var ung teenager, var det et hit at lege 'K. Smartsen'.
K. Smartsen var en mafiaforbryder som mine daværende papbrødre og jeg skulle fange. Vi var hemmelige agenter i bedste James Bond-stil og udarbejdede vigtige dokumenter over hans færden og lagde sirlige planer for at fange ham. Vi jagtede ham rundt i slotsparken i Fredensborg, men det lykkedes aldrig at fange ham. Han var altid to skridt foran os, deraf navnet. Mine papbrødre og jeg skød derimod hinanden og som regel endte det med, at mine papbrødre blev uvenner og så sluttede jagten.

Hvem husker ikke den slags forfølgelseslege, hvor man skal gemme sig og lave overraskelsesangreb og ligge på lur? De starter allerede ganske uskyldigt i børnehaven, hvor ungerne udspionerer de voksne og lister rundt i buskene og fniser.

Nogle af de samme elementer går igen i et af tidens mest populære (voksen)konsolspil. Assasins Creed Brotherhood er et kombineret parkour- og snigmordsspil, der foregår i renæssancen i Italien. Jeg syntes, det lød dybt ulogisk da min teenagesøn proklamerede, at det var det eneste, han ønskede sig i julegave (hvilket han så også fik efter lidt research og en interessant anmeldelse kan læses i Politiken HER...). Parkour og snigmord i samme spil? Det lød lidt skizofrent. Men den er god nok og det giver faktisk mening. Spillet er et strategibaseret spil, der samtidig rummer spændingselementet: det er dig mod din fjende og du ved ikke, hvem fjenden er. Man kan spille det online med vennerne, handle ekstraudstyr og hvis man dør, lever man straks op igen og løber videre.


Det er ikke et børnespil. Aldersanbefalingen hedder 18 år, men spillet appellerer åbenlyst til mange teenagere, der fascineres af både parkour og rollespilskultur.

Indimellem stikker jeg hovedet ind på min søns værelse for at se, hvor drabeligt spillet er. Men det jeg ser på skærmen er en virtuel udgave af K. Smartsen. Assasins Creed Brotherhood er jo K. Smartsen i rennæssanceforklædning. I spillet hopper de på hustagene i Firenze. Vi hoppede rundt i slotsparken i Fredensborg tilbage i 80'erne. For min søn handler spillet om onlinefællesskabet med vennerne, om at lave de fede parkourstunts og slippe fra forfølgerne. Det handler om at holde spillet i gang og snyde modstanderne. Det kræver, at de må dø en midlertidig virtuel død. Det er leg mere end målrettet, koldblodigt mord. (Og han sover godt om natten).

1 kommentar:

JoGuld sagde ...

Spillet er super godt og er naturligvis indkøbt også til en søn. Og naturligvis biblioteket:-)