søndag den 19. december 2010

Everybody edits: Digital legeplads med forhindringsbaner

Her til aften fik jeg en virtuel rundvisning i onlinespillet 'Everybody edits' af min 13-årige søn. Han er en af den slags drenge, der foretrækker computeren frem for både kælketure og museumsbesøg, og når man runder de 13 år, glider legen - som vi kender den med legoklodser og figurer - mere og mere i baggrunden. Det kan man som mor indimellem godt sukke lidt vemodigt over, men i virkeligheden er legen ikke helt forsvundet.

Everybody edits er en digital legeplads, hvor brugerne selv kan skabe rammerne for legen. Med simple pixels kan man opbygge baner, som andre brugere kan afprøve eller endda være med til at bygge videre på. Det kan både være labyrinter, 'kuglebaner' og kunstbaner, hvor man bare beundrer de kreative resultater.

Man kan skifte smileystatus og både være glad, sur, ked af det osv. Smiley'en kan fx. indikere om man er glad eller utilfreds med en bane. Et lille bitte rundt ikon udgør den virtuelle krop, man bevæger sig rundt med i spillet. Man kan samle mønter og lægge udfordringer ind, men der er ikke rigtig noget med at vinde. Vinderkriteriet er at have rigtig mange inde på ens bane.

Det ligger i navnet - Everybody edits - at alle kan være med til at skabe og redigere spillet. Det er simpelt, 80'er-agtigt at se på, men uden tvivl fremtiden indenfor online computerspil.

For et engangsbeløb på små 100 kroner bliver man 'member' og kan gemme de baner, man laver og hele tiden videreudvikle dem. Hvis man åbner sin bane for andre, så de også kan bygge på den, inviterer man dybest set til leg, selvfølgelig med den risiko at banen bliver ødelagt, fordi for mange vil blande sig eller nogen vil ødelægge den. Men der er også mulighed for at bygge ekstrasjove baner. Præcis de samme præmisser som den fysiske leg. Man kender aldrig udfaldet og det er processen, der tæller. Og hvis den gode leg/bane skal holdes i gang, er man trods alt nødt til at samarbejde.

Min søn viste mig eksempler på baner, hvor brugerne henter inspiration til motiv på nettet, såsom en Mario-bane. Selv havde han brugt aftenen sammen med sin lillesøster på at bygge 'den sygeste bane', der fungerede som een lang kuglebane. Jeg blev faktisk lidt mor-imponeret over, at de har siddet sammen og bygget med digitale klodser. Se videoklippet af banen i bunden af indlægget. Den lille prik på skærmen, der bevæger sig, er min søns smiley. Den er på rutchebanetur, som man ser det i en kuglebane. At sætte smileyens tur på banen i gang er egentlig kun afslutningen på hele processen op til: nemlig at bygge banen og løbende sikre sig at den faktisk virker. På mange måder minder denne digitale kuglebane om en musikvideo med bandet Ok Go:



Jeg måtte lige afprøve spillet selv her for lidt siden, men jeg kunne ikke engang finde ud af at rykke på min lille smiley, så det varer nok et stykke tid, før jeg kan lave min egen bane.

Find spillet HER.
Nedenfor er der to optagelser af spillet. Øverste optagelse er den bane mine unger selv har kreeret. Nederste optagelse er en hurtig rundvisning i en meget populær bane, flere spillere har været fælles om at bygge. Her op til jul er der flere 'julebaner' og man kan skifte smiley til bl.a. julemandsstatus.

Ingen kommentarer: