søndag den 19. december 2010

Billedbogsillustrator: Shaun Tan

Jeg varmer op til en række indlæg med nogle af mine udenlandske yndlingsillustratorer. Her er en lille teaser med en af mine all-time favourites: Australske Shaun Tan. Han er en gudsbenådet, fantasifuld og teknisk dygtig tegner.

Fra 'The arrival' af Shaun Tan

Kristian Lindberg skriver i en artikel i Berlingske d. 9.december 2010:
Den australske forfatter og meget originale illustrator Shaun Tan har også tegnet grafiske romaner, der i deres drømmende, flydende handlingstråde synes at undslippe enhver form for kategorisering. Er det for voksne børn eller barnlige voksne? Er det tegneserier eller romaner? Som med de bedste eventyr bliver både børn og voksne suget ind i de symbolmættede universer.

Fra 'The arrival' af Shaun Tan

Så behøver jeg ikke lede efter ord til at beskrive Shaun Tan, for denne beskrivelse er meget rammende. Min absolutte favorit er 'The arrival' der er en smuk fortælling om at rejse ud og møde en ny verden og de udfordringer der følger med at være fremmed et nyt sted. Bogen burde være fast pensum i folkeskolens afgangsklasser.

Det lille ambitiøse børnebogsforlag ABC forlag har udgivet en af hans bøger: Udkantsfortællinger, så noget tyder på, at de danske forlag er ved at få øjnene op for Shaun Tans vidunderlige talent. I et år hvor begrebet 'udkantsdanmark' kom på alles læber, kan sådan en bog næppe være mere aktuel end nu.

Fra bogen 'Udkantsfortællinger', udgivet på ABC Forlag.

Mens jeg venter på, at min julegave til mig selv ankommer med posten - nye udgivelser med af Shaun Tan, så linker jeg lige til denne filmteaser, der bygger på hans fine bog 'The lost thing'. Filmen rydder alle filmfestivaller i disse måneder for førstepræmier og har således vundet præmier i både Australien, USA, Canada, Tyskland, Frankrig, Brasilien og Spanien. Når jeg modtager filmen, skriver jeg et uddybende indlæg om Shaun Tans arbejde.

Ingen kommentarer: