tirsdag den 14. december 2010

Om at lytte med kroppen

Da jeg forleden blev interviewet i TV2 Lounge, talte jeg om kropslighed i folkeskolen. Jeg bliver mere og mere overbevist om, at vi ikke kan adskille krop og hoved og at vi heller ikke kan - eller skal - adskille vores sanser som fem individuelle, uafhængige af hinanden, måder at opleve verden på. Vi ser ikke kun med øjnene som min undersøgelse i min masterafhandling viser og i TED-videoen nedenfor viser den døve percussionist Evelyn Glennie, at vi ikke kun lytter med ørene, men med hele kroppen.

De utålmodige kan hoppe frem til det 20. minut og få et af mine favoritøjeblikke i det inspirerende foredrag. Her viser Evelyn Glennie, hvordan børn vil skabe regn- og tordenvejslyd - meget modsat måden publikum i salen skaber lyd på. Hvad kan vi bruge den viden til? Ja, vi skal måske bl.a. revurdere måden vi tænker erkendelsesmåder og læringsstilarter på - at nogle er auditive, andre kinæstetiske og andre igen visuelle. Det hænger meget mere sammen end hidtil antaget og kroppen er involveret i alt, hvad vi foretager os.


Ingen kommentarer: