søndag den 26. december 2010

Ambitiøs international bog om legens betydning

The Oxford Handbook of the development of play

Der er en ny international bog om leg på vej.

Det lyder som den helt store studiebog i leg: The Oxford Handbook of the development of play.
Forfatterne bag bogen pointerer, at legen tidligere har været marginaliseret som forskningsområde i forhold til en lang række andre forskningsområder. Det vil bogen gøre op med og tilbyder en række artikler om leg set fra både et psykologisk, antropologisk og biologisk perspektiv for at cementere legens betydning set fra flere vinkler.
Bogen henvender sig både til forældre, undervisere/pædagoger og beslutningstagere.


Anthony D. Pellegrini, der har været med til at redigere bogen, slår i sit arbejde som professor på Educational Psychology at the University of Minnesota et prisværdigt slag for, at man ikke glemmer legepauserne i en stadigt mere akademisk anlagt skole. Jeg er dog lidt i tvivl om det udviklingspsykologiske syn på leg (stadig) fylder for meget i bogen - bogen er en amerikansk udgivelse. Danmark og resten af Skandinavien er langt fremme, når det handler om at se leg i et kulturelt/antropologisk perspektiv. Men bogen synes dog uanset hvad at være væsentlig i anerkendelsen og fastholdelsen af legen som betydningsfuld medspiller for både barndom, skole og læring, ikke mindst i en tid hvor vi er så test- og resultatfokuserede, at vi risikerer at degradere legens essentielle betydning.
Og det er jo lige et budskab 'down my alley'.

Bogen er tæskedyr, men kan købes HER.




Ingen kommentarer: