torsdag den 16. december 2010

3D i kunst, reklamer, billedbøger og dukkehuse

Jeg er 3D freak. Jeg var især vild med animationsfilmen Coraline og blockbusteren Avatar i biografen i 3D. Jeg samler på billedbøger der leger med 3D effekt, ikke i pop-up udgave, men snarere som 3D ind i selve billedet. 3D-effekten er en tendens i billedbøger, jeg tror vi kommer til at se meget mere af fremover. Der er et indlæg på vej her på bloggen om netop billedbogstendenser 2011.

Illustration fra den norske billedbog 'Eg kan ikkje sove no' med tekst af Svein Erik Lunde og poetiske collageillustrationer af Øyvind Torseter, som bl.a. har vundet det norske kulturministeriums illustratorpris tilbage i 2008. Bogen er desværre ikke udkommet på dansk (endnu). Jeg har fået fat i et tysk eksemplar og det er lidt bøvlet, når man ikke er en haj til tysk, men bogen handler om det ordløse samvær mellem en far og søn efter morens dødsfald. Forlaget Rosinante udgiver i øvrigt bogen neden for med illustrationer af Øyvind Torseter i foråret 2011. glæder mig allerede.


Som barn var mit yndlingslegetøj mit dukkehus,
som også rummer 3D-effekten i legen. Jeg tror det handler om at blive suget ind i oplevelsen, hvad end der er tale om kunst, billedbøger eller leg. Og så fascinationen af materialevalg ikke mindst i billedbøgerne og animationsfilmene.

Og her har jeg så fundet et par små film, der også leger med 3D effekten. Først en papiranimationsfilm, der er så fin og skrøbelig og delikat.

The Move, Paper Animation from Mandy Smith on Vimeo.


Og så en tidligere streetart kunstner, AJ Fosik, der bygger de mest fascinerende skulpturer i træ.

AJ Fosik Artist Profile from Kwality Media on Vimeo.

Og tilsidst en reklame for et forlag - 4th Estate Publishers 25 års jubilæum:

This Is Where We Live from 4th Estate on Vimeo.

Ingen kommentarer: