søndag den 12. december 2010

Om tid: Retten til at lege og 'være'

Kristine Karlshøj, en god ven og tidligere medstuderende på mit masterstudie, holdt foredrag på Alinea Akademis konference om børns legekultur i mandags d. 6. december. Med udgangspunkt i sin masterafhandling i børne- og ungdomskultur fortalte hun klogt om børn og tid kontra voksne og tid. Og det har hun efterfølgende skrevet et blogindlæg om.
Det kan du læse her.

(mere om konferencen i et senere indlæg)


Jeg har haft fornøjelsen af at planlægge konferencens indhold sammen med Alinea Akademi - og som Kristine skriver i sit indlæg: 'Børns legekultur er efterhånden et velkendt begreb i den pædagogiske verden, men viden om og udbredelse af forskningen omkring legekultur er meget ringe'. Jeg giver hende ret! Faktisk i sådan en grad, at det er blevet en slags 'mission' for mig at udbrede forståelsen og anerkendelsen af, hvilke ressourcer der ligger i børns legekultur, også i uddannelsessammenhæng. Jeg læste her i ugen, at professor Niels Egelund, der leder den danske PISA undersøgelse, har udtalt at danske børn og forældre skal lære, at man går i skole for at lære og ikke for at være. At man ikke skal være svarer for mig at se til at fjerne hele åndslivet i vores skolegrundlag. Bye bye Grundtvig. Hvordan kan vi lære, hvis vi ikke må være som udgangspunkt?

Foto: Monica Langelund

Hvis daginstitutionsliv kommer til at følge samme vej so
m skolen - og det tyder meget på med den stigende grad af dokumentation, pædagogiske læreplaner og struktureret tid som det pædagogiske arbejde er underlagt - varer det ikke længe før børn også går i børnehave kun for at lære, ikke for at være. Jeg gruer for den dag og har sat mig for at være med til at kæmpe for at fastholde retten til at være - og den starter i børns legekultur. Og her er tiden vigtig. Og derfor har Kristine Karlshøj et vigtigt budskab.

Hvis du har lyst til at fordybe dig yderligere i det med tiden kan du også lytte til Sigurd Barretts tankevækkende refleksioner om tid på P1 i et DR-Rosenkjær foredrag. Det tager en halv time...hvis du altså har tid...
Klik og lyt HER

Ingen kommentarer: