tirsdag den 12. april 2011

Undervisningsmuligheder til Teater Hunds forestilling 'Hund 009'

Jeg har i samarbejde med Teater Hund - der laver legende, undersøgende, sjovt, eftertænksomt, 'knald-på' teater for børn og unge - indgået en aftale om at afprøve Visual Thinking Strategies (VTS) med deres forestillinger. Visual Thinking Strategies er en dialogbaseret kunstformidlingsmetode, der både kan bruges om billedkunst, litteratur og teater.

Idéen udspringer af det stigende behov for at inddrage teaterforestillinger i undervisningen i folkeskolen, men hvordan? VTS er en metode, der vægter børn og unges egne refleksioner fremfor at 'pådutte' dem temaer, som formidleren på forhånd har fastsat. På den måde undgår man at risikere at ødelægge den æstetiske oplevelse af mødet med teatrets magiske rum.

Teater Hunds karakteristiske maskot.

I øjeblikket viser Teater Hund forestillingen: 'Hund 009. Mysteriet-om-hvorfor-det-nogen-gange-skal -være-så-svært' på Anemone Teatret i København. Her kan man booke en forestilling, hvor jeg deltager og laver en VTS-baseret samtale med børnene efter forestillingen.

Det er en rigtig god forestilling, der lægger op til mange refleksioner for både store og små.
Læs evt. min anmeldelse af forestillingen HER.

Og kom videre til Teater Hund HER og læs evt. mere under 'skolemateriale'

Ingen kommentarer: