tirsdag den 5. april 2011

Interaktive digitale medier og leg

Forleden prøvede jeg en X-box Kinect på Gentofte Hovedbibliotek. Det var noget af det sjoveste, jeg længe har prøvet. Min mand forevigede min hoppen rundt og resultatet kan ses i bunden af indlægget her.
Gentofte Bibliotek ønsker at åbne op for mere liv i børneafdelingen og det indebærer ikke nødvendigvis at læse i bøger. Den nye X-Box Kinect er en succes og et trækplaster.
Undgå weekender, fik jeg af vide. Der er der oftest kø.

Hvad er en X-box Kinect? Det kan bedst beskrives som en Wii, altså en digital spillekonsol, bare uden elektroniske nunchucks, joysticks eller på godt gammeldags ' håndholdte fjernbetjeninger'. Det hele styres via kroppen, det giver en utrolig fleksibilitet og frihed. Her er den officielle præsentationsvideo:



Jeg faldt også over noget andet digitalt interaktivt og det er genialt tænkt. Billedkunstens svar på X-Box Kinect. Det er oprindeligt et kunstværk, men det kan jo snildt sættes i produktion, spredes ud til landets skoler og arbejdspladser og offentlige rum, så alle kan få glæde af opfindelsen. Og husk lige legens værdi i opfindelsen ikk'?

Se bare selv:

"Body Paint" Installation at "Clicks or Mortar", March 2009 from Memo Akten on Vimeo.

Ingen kommentarer: