tirsdag den 2. februar 2010

Teateranmeldelse - Nalles taxa på Det Lille Teater

En billedbogs magiske forvandling til vellykket børneteater

Når en af billedbogsfavoritterne hjemme på hylden bliver sat op som børneteater, er forventningerne store. Det var tilfældet med ’Nalles taxa’ af Sven Nordqvist, der sammen med forløberen ’Nalle finder en stol’, udgør et ’klassiker-sæt’ om den lille Nalle, der finder en stol og undrer sig over, hvad dén skal bruges til. Han ender med at finde svaret med hjælp fra en række spøjse hjælpere – blot for at løbe ind i en trillebør og stå overfor endnu en udfordring; hvad kan sådan en trillebør så bruges til? Bøgerne er blevet sat op som én fælles forestilling på Det Lille Teater i Indre by i København – og hvilken glæde, tør jeg godt afsløre indledningsvis!

'Nalles taxa' er en farverig forestilling med skægge dukker og kostumer. Foto: Det Lille Teater.

Sven Nordqvist – der også er tegnefar til Pedersen og Findus - er en unik illustrator, der tegner parallelverdener ind i baggrunden på sine illustrationer med små fantasidyr, skæve landskaber og surrealistiske former og figurer.
Nallebøgerne udmærker sig ved, at baggrunden understreger Nalles undren over mødet med genstande, han ikke kender. Intet er ’som det plejer’, for hvad er også ’plejer’, når man oplever noget for første gang? I illustrationerne vender huse på hovedet, sidder på siden af træstammerne eller svæver i luften, blomster står ret som den skrappe soldat, og fuglene flyver med benene opad.

Manden med radioen fortæller Nalle, hvordan man (ikke) skal sidde på en stol. Foto: Det Lille Teater.

Det er alt sammen fanget med øje for detaljerne i opsætningen på Det Lille Teater. Baggrundens betydning for fortællingen understreges i scenografien ved flere lag af baggrundskulisser, der tilmed formår at lege med perspektivet, så 3 meter i dybden pludselig føles som flere hundrede meter. Små hånddukker bliver til større hånddukker som bliver til rigtige mennesker. Det er nærmest magisk.
Det fungerer rigtigt fint at lade baggrunden danne scene for dukkerne og forgrunden scene for de 'rigtige' skuespillere.

Særligt bed jeg mærke i den undren og fascination, der bredte sig blandt børnene i publikumsrækkerne, da Svippeline-figuren indtog scenen. På mange måder den samme undren som Nalle oplever, da han opdager stolen og trillebøren. Svippeline forvandler sig fra dukke til Sofie Pallesens skønne fortolkning af den livlige balletdanser, der kommer hvirvlende og på det nærmeste vælter Nalle omkuld i sit forsøg på at vise, hvordan man sidder på en stol.
Dukkerne er levendegjort med stor respekt for Sven Nordqvists streg, og samtidig genkender man både elementer fra Muppet Show og Spitting Image. Der blev grinet en del undervejs i forestillingen, også blandt det voksne publikum.

Nalle og de to kaniner laver slinger i 'Nalles taxa'. Foto: Det Lille Teater

Det er en hjertevarm og overbevisende forestilling, der inviterer de mindste i teateret til, hvad der oplagt kan blive deres første møde med børneteaterets dragende univers. Det Lille Teater har sat den øvre aldersgrænse til 4 år, men forestillingen kan snildt ses af større børn op til børnehaveklassealderen. (den nedre aldersgrænse, som i dette tilfælde er 2 år, skal altid respekteres!).

'Nalles taxa' kan ses på Det Lille Teater, Lavendelstræde 5-7, København K,
fra 28.1 - 2.5 2010. Læs mere her på Det Lille Teaters hjemmeside.

Bøgerne om Nalle kan bl.a. købes her, på Saxo.com.