lørdag den 31. juli 2010

Billedkunstundervisning 4: Kruseduller og skitser


Den store krusedulle-blog!


Foto: Fra www.doodlersanonymous.com.

De fleste af mine indlæg med idéer til billedkunstundervisning handler om skitseprocesser. Jeg tror på, at de tanker og refleksioner, man gør sig i idé- og skitsefasen, kan bruges i andre ikke-billedkunstneriske sammenhæng. En kreativ tankegang handler bl.a. om at åbne hjernen for de impulser der kommer til en.

Jeg er faldet over en blog, der hylder skitseprocessen, som jeg med det samme forelskede mig i. Doodlers anonymous hedder den og er det i sig selv ikke et skønt navn? Anonyme krusedulletegnere.
Du kommer til siden ved at klikke her.

Foto: Fra www.doodlersanonymous.com. Se dette link.

Blog-redaktørerne - de er 4 - skriver sådan om ideen med bloggen:

'Doodlers Anonymous was founded to celebrate our addiction, and like any other, we're hooked. The need to draw, sketch, and doodle is constant. We doodle on almost anything we can find — pencil in a moleskine, marker on a napkin, ink on a torn receipt, sharpie on concrete. And we do it habitually — while on hold, in a meeting, during class, or while we should be sleeping.
This is a permanent home for spontaneous art'.

- Med andre ord en blog for hurtige skitser, for kruseduller, for tegning på hvad der nu lige er til rådighed af materialer. Skønt! Især for sådan en som mig, der som regel synes skitsefasen i et kunstnerisk arbejde er den mest interessante.

Foto: Fra www.doodlersanonymous.com. Se dette link.

Hvorfor overhovedet linke til denne fabelagtige blog på min blog?
- det er jo ikke en blog, der åbenlyst beskæftiger sig med børn.

Jo, måske kan man som billedkunstlærer finde ideer til projekter
på doodlersanonymous.com, der vægter skitsefasen - selvom bloggen egentlig ikke handler om formidling af specifikke ideer til billedkunstundervisning.
Måske kan man bruge siden bevidst i billedkunstarbejdet med større børn. Børnene kan selv vælge et indlæg ud og arbejde videre med d
et.
Måske kan man bruge siden til at tale om, hvor mange måder, man kan udtrykke sig på via det at tegne/skitse/doodle.
For ikke at tale om alle de materialer, man kan doodle på...


Se fx nedenstående video, hvor en barista doodler i en caffe latte:





Du kommer videre til Doodlers Anonymous ved at klikke her.

Hvis du vil læse flere indlæg med ideer til billedkunstundervisning, så søg på 'billedkunstundervisning' i søgefeltet her på bloggen.

fredag den 30. juli 2010

Billedbøger


Billedbogens særlige magi


Hvad kan billedbogen og hvorfor er den så vigtig for børn? Og lige så interessant - Hvad gør børn ved billedbøger?

Store spørgsmål, og svarene er hverken simple eller entydige. Men den verdensberømte illustrator Maurice Sendak (Where the wild things are) har et bud. Han taler om det intuitive, det usagte i billedbogsillustrationer. Han er fascineret af muligheden for at tilføje en helt nye historie, en ekstra dimension, til en skreven historie via illustrationerne.

Børn er ifølge Maurice Sendak et så intuitivt og skarptseende publikum, at de søger ting i illustrationerne, de ikke engang vidste de søgte.'They take it in...as air', siger han afslutningsvis om børns måde at læse billeder på, i filmklippet nedenfor.
Det er med andre ord det mest naturlige for børn at se/læse billeder. De kan ikke lade være med at gå på opdagelse. I dén betragtning ligger en kæmpe ressource, ikke mindst i forhold til måden, man opfatter barnet og dets læringspotentiale i uddannelsessammenhæng.



Læs i øvrigt også min anmeldelse af Spike Jonze’s nylige filmatisering af bogen ’Where the wild things are’ her.

Og hvis du vil se en blog med illustrationer inspireret af og dedikeret til Where the wild things are, så klik her.

Og vil du se min liste med mine billedbogsfavoritter, så klik her.

Videreuddannelse og kurser 2


Kurser i æstetiske læreprocesser


Jeg har skrevet om det tidligere, men her kommer nogle direkte links.
Alinea Akademi udbyder i efterårs- og vinters
æsonen 10/11 en kursusrække i æstetiske læreprocesser. Kurserne henvender sig til børnehavepædagoger og lægger vægt på, at indholdet kan implementeres i de pædagogiske læreplaner.

Grundkurset i æstetiske læreprocesser kan du læse om
her.

Kurset om børns legekultur kan du læse
her.

Kurset om b
ørn og drama kan du læse her.

På Alinea Akademis hjemmeside kan du også læse om et kursus med fokus på børnehavebørn og medier samt et kursus i kunstformidlermetoden Visual Thinking Strategies.
Du kan læse lidt mere uddybende om kurserne på mit tidligere indlæg her.


Og du kommer videre til Alinea Akademis hjemmeside ved at trykke her.

torsdag den 29. juli 2010

Børns legekultur 9: geografiske kort


Alle ved da, at Malmø er en skov i Humlebæk...


Hvad kan man bruge et bykort til? Ja, hvad kan man ikke bruge det til, når man er 6 år og fuld af gode ideer?

En 6 årig pige er på tur med sin børnehave. De skal til Kunstmuseet Louisiana i Humlebæk og i Øresundstoget - dét der kører fra Sverige til Helsingør - finder hun et kort over Malmø. Det er et hit og de andre børn spørger misundeligt, om de også må 'prøve kortet'. Det må de allernådigst, men hun sørger for at holde godt fast på kortet og tager det med sig, da de stiger af toget.

De går gennem den lille skovskrækning på vej hen til Louisiana. Pigen sakker langsomt bagud for tilsidst at standse helt op. Der bliver kaldt på hende og så er det, hun hiver sit kort frem.
'Lad mig se hvor jeg er'... siger hun og kigger dybt i kortet over Malmø.

Er det leg?
Er det alvor?
Er det ikke lige meget?

tirsdag den 27. juli 2010

Billedkunstundervisning 3


Digitale billedkunstideer


Jackson Pol
lack
Skal man arbejde med Jackson Pollack, som malede abstrakte, ekspressive billeder, er der i min verden ingen vej udenom at lade børnene prøve den autentiske måde at male på: kaste med malingen, lade den glide af penslen som når man drypper stearin. Jackson Pollacks maleteknik er
i den grad kropslig og må erfares kropsligt.

Jackson Pollack i arbejde

Men derfor kan man jo indledningsvis godt lade eleverne lege på nedenstående side. Man bliver lidt grebet af det og jo flere gange, man klikker på musen, jo flere nye farver dukker op. Klik her.

Skærmdump af digital Jackson Pollack

Piet Mondrian
Hvad sker der, når man kombinerer det største arkadespil af alle - Pac Man - med en moderne kunstner som Piet Mondrian, der elskede at danse boogie woogie?
Ja, man får selvfølgelig et spil med navnet Pac Mondrian
. Spillet kan ses som et sjovt afbræk i undervisningen, men kan også inddrages på mere seriøst niveau om mødet mellem billedkunsten og spilverdenen.
Spillet kan spilles her.
Og man kan læse lidt mere om baggrunden for ideen her.

Hvis du vil læse flere indlæg med ideer til billedkunstundervisning, så søg på 'billedkunstundervisning' i søgefeltet her på bloggen.

Skærmdump af digital Pac Mondrian

mandag den 26. juli 2010

Uddannelse anno 2010


Bring on the learning revolution!


Jeg har et blødt punkt for (Sir) Ken Robinson. Han er på en mission; han vil ændre det vestlige uddannelsessystem og han kan virkelig sige tingene med humor og indsigt, så man lytter og tænker; Ja, sgu, hvor har han ret! - jeg bøjer mig i støvet.
Kunne vi ikke få en global undervisningsminister?

Leg og kreativitet


Det her foredrag fra TED om idéudvikling, leg og kreativitet er både relevant og underholdende. Det befriende er, at Tim Brown ser barnet i et skabende perspektiv, hvor det ikke handler om, at barnet skal lære af de voksne. Det er i følge Tim Brown os voksne, der kan lære noget af barnets måde at være kreativ på.
Og dén kreativitet skal vi bruge i vores arbejdsliv. Dét bliver sagt her og der og alle vegne i øjeblikket, men det kan egentlig heller ikke siges for ofte...

Linkliste - Billedkunstundervisning 2


Ideer til billedkunstundervisning og billedværksteder i børnehaven


Hvad skal jeg finde på i min billedkunstundervisning? Hvad skal jeg lave med børnene i børnehaven i billedværkstedet? Hvis ideerne mangler eller der bare ikke er tid til at idéudvikle i en presset lærer/pæd
agog hverdag, er der heldigvis masser af ideer, derude i cyberspace. Et stigende antal entusiastiske billedkunstlærere, danske såvel som udenlandske, opretter blogs, hvor de dokumenterer deres undervisningsforløb.

Nedenstående bloglinks kan måske give ideer til nye projekter eller forløb. Størstedelen af links'ne er amerikanske. I min scanning af dem stod det mig hurtigt klart, at de færreste blogs er 'helt fantastiske' hele vejen igennem, men på størstedelen af dem var der flere forløb, der fangede mit øje. Sådan vil det nok være for de fleste. Noget fænger, andet virker uinteressant. Og så finder man altid sine favoritter. Døm selv...

Klik på billederne for at komme videre til de enkelte blogs.


Billedguiden er en grundig, reflekterende blog, hvor man både kan downloade ideer til forløb og
følge billedkunstlærer Ann-Birthes blog om børn og kunst. Umiddelbart den mest dybdegående danske blog jeg kan finde indenfor sit felt. Der er umiddelbart mange danske blogs om at være kreativ, men så er vi mere ovre i håndarbejdstraditionen. Her er en blog målrettet billedkunstundervisning!

Skolestuen er en anden dansk blog af en skolelærer. Der er indlæg om meget andet end billedkunst, men indlæggene om billedkunst udmærker sig ved at se ud til at henvende sig til større børn/unge og er meget 'up to date'. Der arbejdes primært med de digitale medier. Eva, der står bag bloggen, har ikke selv afprøvet forløbene, men indlæggene er også mest ment som inspiration til at den enkelte billedkunstlærer selv kan tænke videre ud fra den overordnede idé. Der er mange spændende ideer imellem.
Klik på 'billedkunst' på selve bloggen. For at komme til Skolestuens blog klik her.


På min egen blog finder man også et par ideer til billedkunstundervisning og jeg vil fortsat lægge ideer ud, men da jeg ikke længere selv arbejder som billedkunstlærer, er det ikke afprøvede ideer.
Jeg har lavet et indlæg om den franske illustrator Serge Bloch. Han er helt ukendt i Danmark, men klik og se hans inspirerende måde at arbejde på her.
Ideer til den digitale billedkunstundervisning finder man her.
Det er ideer, der inddrager henholdsvis Jackson Pollack og Piet Mondrian.

Artprojectsforkids er en omfattende blog, hvor der
bl.a. er flere ideer til at arbejde med forskellige kunstnere og bloggeren er især glad for at arbejde med ispinde (popsicle). Det er generelt en meget pædagogisk blog, både i formidling og materialevalg, så her kan den mindre erfarne billedkunstlærer ikke gå galt.


Artolazzi er en farverig blog, hvor bloggeren ikke kun arbejder i flader, men også med flyvende grise, masker og fjollede kongekroner. Det lyder lidt banalt, men man kan uden tvivl finde nogle succes-forløb her for de mindste.

For at komme til Artolazzi klik her.


Artlessonsforkids er af en meget international billedkunstlærer. Denne blogger har undervist i så forskellige lande som Bolivia, Tyrkiet, Indonesien, Venezuela and Bahrain. Det er tydeligt, at der er børn involveret i forløbene (de er med på billederne) og så er den visuelt meget indbydende og forløbende meget varierende.

Teachkidsart er (endnu) en billedkunstlærer. Her er mange forskellige forløb, varierede materialer og teknikker. De nyere indlæg er umiddelbart de mest interessante.


Madebyjoel er en meget lækker blog. Den adskiller sig fra de andre links her ved at være mere kunstnerisk. Bloggeren har helt sikkert en kunstnerisk baggrund, hvor størstedelen af de andre bloggere, der er linket til her, er lærere, der vægter didaktikken og pædagogikken. Madebyjoel har dog stadig fokus på, hvad man kan lave med børn, omend bloggeren Joel primært selv udfører opgaverne og lader sine egne børn afprøve de færdige resultater. Der er ingen udførlige beskrivelser til at arbejde med farve, form, tema eller stilart. Den slags skal man finde på nogle af de andre blogs, til gengæld er det her man finder de skæve, anderledes ideer, som man selv må omsætte til undervisning. Man skal scrolle lidt, for der er også indlæg der ikke er direkte relateret til at bruge i undervisning.

Dolls-house-minis er en blog dedikeret til indretning af dukkehuse af alle slags. Lidt fascinerende og med flere konkrete ideer til hvordan man billigt fx kan lave miniaturetæpper. Der er også 'free downloads' så man kan lave miniugeblade, billeder til væggene etc. Nok især en blog for piger med en indretningsarkitekt i maven.

Artiswhatiteach har rigtig meget fokus på farver og farvelære. Meget mere vil jeg ikke sige om dén blog.

Sleepyheaddesignsstudio finder man en del forløb omkring collage.


Artclassworks
er en relativ ny blog og de første indlæg handlede mest om det personlige aspekt ved at være billedkunstlærer med vægt på tekst frem for billeder. Ideerne ser ud til at være for de mindre børn
.


Der er med sikkerhed MANGE flere blogs derude med masser af inspiration til billedkunstundervisningen. Inspiration kan jo være hvad som helst, formålet med dette blogindlæg er at linke til blogs der specifikt vægter undervisning/projekter.
Kender du nogle blogs, du gerne vil anbefale, er du meget velkommen til at skrive dem her, eller skrive til mig, så jeg kan lægge et link direkte ind.

Hvis du vil læse flere indlæg med ideer til billedkunstundervisning, så søg på 'billedkunstundervisning' i søgefeltet her på bloggen.

Kommentarer til indlægget? Jeg hører gerne fra dig. Klik på 'Send en kommentar' i bunden af indlægget.