Man går aldrig forgæves i Det Lille Teater. Punktum. Så kunne anmeldelsen af deres nyeste forestilling ’Da lille Madsens hus blæste væk’ – en billedbog af Jakob Martin Strid - sådan set godt stoppe her. Men ok, jeg har faktisk mere at sige om deres nyeste forestilling, så her kommer det:
Det Lille Teaters nyeste opsætning: Da Lille Madsens hus blæste væk.
Plakat: Jakob Martin Strid
Claus Bue, Bo Carlsson & Søren Hauch-Fausbøll står på scenen og en fast stab i Det Lille Teater har omsat Jakob Martin Strids billedunivers til børneteater. Sidst de gjorde noget til svarende var for et års tid siden, da de dramatiserede Sven Nordqvists vidunderlige bøger om Nalle, hvor Bo Carlsson også spillede med som Nalle. Og nu har Det Lille Teater så kastet sig over Strids univers. Strid og Nordqvist har, trods meget forskellige streger, deres skønne detaljerige billedunivers til fælles. Begge tegner de små parallelhistorier ind i den overordnede historie og inviterer både børn og voksne på opdagelse i billedet. Dén sans for detaljer fanger Det Lille Teater. Det er endnu engang lykkes dem at skabe en forestilling, der ikke bare gengiver, men bygger videre på det oprindelige billedunivers, i en stil der er imponerende tro mod illustratorens streg.
Det Lille Teater. Fotograf: Bjarne Stæhr
Historien i 'Da lille Madsens hus blæste væk' er ganske enkel: I Byen ved skrænten bor Lille Madsen og hunden Luffe. En dag bliver det et frygteligt blæsevejr og Lille Madsens hus ender på nabobjerget. Alle byens borgere træder til og sender vigtige forsyninger som bl.a. et gebis, en sabel, en sut, en kop, en spand og en potteplante op til Lille Madsen via en tovbane. Lille Madsen er meget taknemmelig, men er fanget i sit hus på toppen af Benbrækkerbjerget. Til sidst sendes byens fire stærkeste, men bestemt ikke kvikkeste, mænd op af bjerget, men Lille Madsen får ved egen hjælp med et kraftigt nys sendt huset tilbage til resten af husene i Byen ved skrænten. Alt ender godt med fest og taler. En klassisk Jakob Martin Strid fortælling, der umiddelbart fremstår sød og hyggelig, men som alligevel har kant og en underliggende samtidskritik.
Holdet på det Lille teater har efterhånden fået skabt en karakteristisk fortælleform, hvor de kombinerer synlige skuespillere med hånddukker i forskellige størrelser. Scenerummet tages i brug i både højde og dybde, der leges med perspektiv og proportionsforhold og den fine udnyttelse af rummet er med til at man som publikum suges ind i forestillingen.
Det Lille Teater. Fotograf: Bjarne Stæhr
Scenografien er som udgangspunkt helt enkel. Sort i sort med to trapper i ujævne plateauer. Det er de to bjerge. På det ene bjerg ligger Byen ved skrænten. Byen bygges op af skuespillerne selv, alt i mens de indleder fortællingen om Lille Madsen. Et efter et sættes de farverige huse op og ved siden af mig sad min 9-årige datter (der egentlig er fire år for gammel til teatrets anbefalede øvre aldersgrænse på 5 år) og hviskede længselsfuldt til mig: ’Ej, det er flot, det kan man godt lige lege med....’
Det Lille Teater. Fotograf: Bjarne Stæhr
Og det er netop et andet karakteristisk træk ved forestillingen. Den kunne nemt ende med en lidt for pædagogisk fortællevinkel, men både forfatter, instruktør og skuespillere forstår at tage det med kultur for børn alvorligt. Denne forestilling har stor kunstnerisk værdi, der rækker ud over pædagogikkens opdragende funktion, men som stadig formår at møde børnene i øjenhøjde. Forestillingen indbyder til leg, fordi skuespillerne nærmest leger sig gennem forestillingen. De er dygtige de tre garvede skuespillere.
Det Lille Teater. Fotograf: Bjarne Stæhr
Imens folder alle de små detaljer sig ud: vasketøj der blæser væk i stormen, stjerner der tænder i natten, Lille Madsen, der kigger forundret ud af sit lille vindue, da hans hus blæser væk og kulørte lamper, der kommer ned fra loftet, for bare at nævne et par detaljer. Og lydsiden byder på alt fra hanegal til fransk harmonika. Der er intet foruroligende eller farligt over Det Lille Teaters nyeste forestilling. Kun farver, fjol og stort fortælleoverskud.
Så kom af sted i teatret både store og små.
Det Lille Teater. Fotograf: Bjarne Stæhr
Forestillingen kører frem til d. 8. maj 2011.01.29
Læs mere HER.
Jakob Martin Strids egen version af 'Da Lille Madsens hus blæste væk' er for nylig udkommet til Iphone og iPad, se mere HER.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar