lørdag den 25. september 2010
Sociale medier og kulturformidling
Når sociale medier og kulturinstitutioner skaber nye formidlingsformer
Mashable, et ’ekspert-site’ udi nyheder indenfor sociale medier og webkultur med godt 30 millioner sidevisninger pr. måned, har udråbt Youtube til at være social media innovation of the decade. Intet mindre, i en tid hvor nye sociale medier nærmest ser dagens lys dagligt. Tjek bare oversigten over forskellige kategorier af sociale medier på wikipedia her.
Titlen begrundes med, at ingen andre sociale medier har formået at etablere sig som Youtube. Ingen har holdt så længe og nået ud til så mange. Samlet set bruger vi på verdensplan en billion minutter på Youtube, dagligt!
Læs den fulde artikel fra Mashable her.
Youtube fremhæves også for at have gjort det muligt for alle uanset baggrund at blive mulige journalister og entertainere. I ét og samme netværk blandes både politisk dokumentation i form af nedskydningen af den unge kvinde Neda under oprøret i Iran med fjollede optagelser af katte, videoer af 5 årtiers musikudvikling og kunstneriske kortfilm. For bare at nævne lidt af det man finder på Youtube.
Youtube er med andre ord ikke til at komme udenom, uanset om det handler om politik, underholdning eller kultur.
Russell Higgs tog et nyt portræt af sig selv hver dag i knap 3 år, mere præcist 999 dage. Det blev til denne fotocollage, en slags visuel dagbog, som han efterfølgende lagde ud på Youtube. Hvis du gerne vil se den uden beskæring, så dobbeltklik på videoen.
I begrundelsen for titlen ’social media innovation of the decade’ kigger Mashable fremad på Youtubes udviklingsmuligheder og ser bl.a. muligheden for at Youtube i det næste årti kan blive den tv-kanal vi tænder for, frem for at tænde det traditionelle tv. Ingen kender den digitale fremtid, men det er helt sikkert, at den ikke ser ud, som vi kender den i dag anno 2010.
De sociale mediers betydning har nu nået et stadie, hvor de interagerer med etablerede kulturinstitutioner som kunstmuseerne, der har haft langvarig tradition for at trække kunsten indenfor de 4 vægge. Nu vendes billedet og museumsformidlingen finder nye opsøgende veje.
15 minutes of fame på Facebook
Det ses bl.a. på Facebook, hvor ethvert moderne museum med respekt for sig selv har en profil. Her kommunikeres direkte til brugerne af museet, oftest for arrangementer og udstillinger. De første museer har taget skridtet videre og kommunikerer ikke bare til, men med brugerne.
San Francisco MoMA skrev for nylig i deres statusopdatering: We are projecting our Facebook page inside SFMOMA right now. Leave a comment for the museum to see! Man kunne med andre ord sidde på den anden side af Atlanten, skrive en kommentar og virtuelt være tilstede på San Francisco MoMA.
Klik eventuelt på billedet for at forstørre det, eller meld dig ind i San Francisco MoMA Fangruppe på Facebook og bliv en del af museets kunstdialog.
Museet udsender jævnligt quizzer, hvor man skal gætte kunstnere eller kunstrelaterede spørgsmål med mulighed for at vinde gratis entrebilletter, og på Andy Warhols fødselsdag bad de Facebook brugerne om at komme med en kommentar om sig selv, så ville museet hvert 15. minut skifte profilbillede til den pågældende bruger og fremhæve vedkommendes kommentar.
Der var i alt 124 Facebook brugere, der på under et døgn gerne ville besøge San Francisco MoMA i cyperspace og som skærmprintet viser, var der kommentarer helt fra Skotland og Kuwait. Museet deltager løbende selv i tråden og skaber på denne måde en direkte dialog mellem museum og bruger.
Og tilbage til Youtube. Youtube har i samarbejde med Guggenheim i New York taget initiativ til en kreativ video biennale. Indledningsvis har man kunne uploade sin video til en stor fælles kategori, der blev kogt ned fra 20.000 videoer til 125. Udvælgelsesprocessen finder sted på nettet, på Youtube, hvor de 125 konkurrerende videoer, kan ses. En jury vil beslutte hvilke 20 videoer der skal med på selve biennalen der afholdes på Guggenheim i New York d. 22-24. oktober. Vindervideoerne vises naturligvis også på Toutube.
Dobbeltklik på videoen hvis du vil slippe for beskæringen. For at komme videre til oversigten af de udvalgte videoer, klik her.
Det interessante ved samarbejdet går to veje. De sociale medier får plads i det etablerede museum, og det etablerede museum anerkender de sociale medier som en platform for kunstformidling. Det er sandsynligvis kun begyndelsen på en proces, hvor der nedbrydes grænser og sættes nye rammer for kunstformidling.
En proces der allerede er i fuld gang og ses i hele street art ’bevægelsen’.
Herhjemme ses Rundetaarn gøre noget tilsvarende med en videokonkurrence, hvor man kan deltage i dysten om at lave den bedste personlige film om Rundetaarn og lægge den ud på Youtube. Konkurrencen kører i øvrigt til 1. november 2010 og 1. præmien er kameraudstyr for 10.000 kroner.
Læs mere her.
Har det her noget med børn og unge at gøre?...for nu at vende blikket mod dét min blog som udgangspunkt handler om. Ja, det mener jeg i høj grad det har. En hel generation af børn og unge vokser i dag op med et potentielt set helt andet forhold til kunst- og kulturformidling. Et forhold der meget vel kan blive meget mere nærværende og vedkommende for dem, end det har været for os, der i højere grad voksede op med at kunst og kultur var noget, der havde distance til vores eget liv. Hvor vi ikke havde noget at sige i formidlingsprocessen. Men den tid er forbi, bl.a. takket være de sociale medier.
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
2 kommentarer:
Hej Monica
Liiiige et emne "down my alley"...jo! :-)
For du har nemlig ret i at det i høj grad HAR noget med børn og unge at gøre.
For det er jo i virkeligheden med Youtube som med f.eks. Facebook, Twitter, blogge, hjemmesider, tv-stationernes utallige reality-shows... og mobiltelefonerne for den sags skyld: Kommunikationsformer!
Nogen vil her måske tænke "Ja?... Eller bare se-mig-hør-mig-generationen anno 2010 for fuld udblæsning på alle sendetider og via snart alle kanaler!"
Mulighederne for at blive eksponeret ud til... ikke bare mange, men RIGTIG mange mennesker på én gang... har aldrig været større eller mere tilgængelige. Og tidens børn og unge tager det til sig med nøjagtig den samme nysgerrige og innovative begejstring som jeg kan huske fra min egen skoletid i 1970'erne, dengang vi første gang fik lov til at prøve at optage vores helt EGNE film.... og sætte vores aftryk.
I mit arbejde som lærer for unge og voksne mærker jeg dagligt hvordan det topmotiverer de unge hvis deres enorme kendskab til kommunikationsformerne i div. sociale medier inddrages i undervisningen. Og lige på stående fod ka' jeg slet ikke komme i tanke om en eneste skoledag, hvor Youtube ikke på et eller andet tidspunkt har været med.
Jeg synes det er en utrolig spændende udvikling!
Onkel Eva, vi er så enige. Det er en spændende udvikling! Skønt med din kommentar. Jeg kan kun anbefale andre læsere at skynde sig hen på din blog, for det er tydeligt at du praktiserer den indstilling, når man ser på den måde nettet indgår i alle dine undervisningsideer.
Send en kommentar