mandag den 26. april 2010
Børns legekultur 5: Gyngen
Når børn gynger...
Hvor skal man starte, når man gerne vil blive klogere på børns legekultur? Hvad skal man observere, hvor og hvornår? Børnehaven er selvsagt et oplagt sted. Legen trives i trygge rammer, i gode legekammeraters nærhed, hvor børnene kan gentage, finpudse og videreudvikle lege.
’Gyngen’ er et særlig velegnet observationssted. Gyngen er ikke bare et motionsredskab på linje med en tennisketsjer. Gyngen er et særligt rum for fordybelse. Her kan børn – alene eller i fællesskab – bevæge sig ind i drømmeuniverser, opdigte sange og historier og skabe leg, i takt med gyngens svingninger.
Der er rytme i en gynge. Man kan ikke rigtig høre det, men man kan mærke det. Man kan bevidst gynge i takt, i bevidst u-takt, den ene kan stå på gyngen, mens den anden sidder og man kan udvikle særlige gyngeteknikker, hvor hele kroppen kilder og kommer i svingninger. Hvis man får rigtig meget fart på, kan det være, at man gynger hele vejen rundt om gyngestativet. Børns oplevelse er, at dét er en mulighed, hvis de gynger med hele livet som indsats. Gyngeoplevelsen er kropslig og sanselig. Når barnet mærker gyngens susen, mærker det sig selv. Det er også en æstetisk læreproces.
I min daglige gang i en børnehave, ynder en gruppe drenge i 6 års alderen at finde hen til den store ’edderkoppegynge’, der kan rumme op til 6-8 børn ad gangen. De spørger, om jeg vil skubbe dem, og når de rigtig er kommet i svingninger, starter de en fælles sang; ’I believe I can fly, I believe I can touch the sky’ nærmest råbesynger de op med himlen og griner indforstået til hinanden. Sangens ord, som mest af alt er volapyk-engelsk, passer til gyngens rytme. ’Ra ge li, Racan fly’, lyder det og det giver absolut mening for børnene selv.
Da de havde mødtes ved gyngen et par gange, begyndte de at videreudvikle ’teksten’ i sangen, så den i dag er blevet til børnenes helt egen sang på dansk.
Hvis man som voksen lukker øjnene og sætter sin indre gynge i svingninger, er det næsten som at være tilbage i barndommen selv. Prøv selv. Det er et godt udgangspunkt for at observere og forstå legekulturens præmisser.
Søg evt. på legekultur i søgefeltet på bloggen, så får du samtlige indlæg med fokus på legekultur i bred forstand.
Gyngen er ikke noget i sig selv. Det er først, når børnene tager den i brug, at magien opstår.
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar