mandag den 7. september 2009

Børns mediekompetencer

120 i timen på Youtube

Min datter sad for nylig og surfede rundt på Youtube efter sjove videoer. Hun har en forkærlighed for sådan nogle små legetøjsfigurer, der hedder Sylvanian families. Det er dyr inspireret af det engelske landliv så som ræve, harer, katte, grævlinge, ænder osv. Meget i stil med Vinden i piletræerne, skrevet af Kenneth Graheme, der udkom i 1908. Sylvanian Families er dog fra 1987 og altså et moderne legetøjsprodukt, der løbende bliver videreudviklet og opdateret.

The chocolate rabbit family. Foto: copyright www.sylvanianshop.com

Figurerne har tøj på, de er klæ
dt i forklæde, galocher, hat og den slags. Der er ikke meget moderne eller hipt over dé figurer. De er som taget ud af 1800 tallet og har referencer til romantikken, hvilket legen også bærer præg af, når min datter og hendes veninder leger med figurerne. Det er svært at lege, at man går op i smart tøj og mode, når man har ankellang kjole og skåneærmer på. Det er heller ikke den slags legetøj, hvor man finder pakkeløsninger på nettet i form af omfattende interaktive, hjemmesider med film og spil, som man gør det med Polly Pocket, Barbie og My little Pony.

Min datter har gentagne gange bedt mig om at finde "noget med Sylvanian families" på nettet - forgæves. Derfor endte hun med selv at søge efter det på Youtube og frem kom en video, som to piger på 11-12 år har lavet, hvor figurerne fra Sylvanian Families deltager i X Factor. Det hele foregår på engelsk, men ikke desto mindre sad min datter klistret til skærmen og skulle have det hele med. Jeg blev tilkaldt og endte også med at sidde tryllebundet.

Det er fascinerende med måden, de fortolker og videreformidler X Factor som en dramatisk fortælling. Alle detaljer omkring stemmeføring, dialog, opbygning af historien og klipning rammer meget præcist det originale program og er udført yderst kompetent. Der klippes mellem værten, der introducerer programmet, deltagerne, der præsenterer sig selv for derefter at synge og dommerne, der afsiger den endelige dom. Pigerne leger med stereotyperne i programmet: Den selvsikre type, der ikke har noget at have det i. Den søde ydmyg pige, der faktisk kan synge (og det kan pigerne) og dommerne, der tilfældigvis hedder Simon (Cowell) og Sharon (Osbourne). Dommerne er henholdsvis en hund, en kat og en kanin. Kaninen drikker af en sutteflaske, katten drikker the i en kop og hunden drikker af en flaske. Værten er en lille grøn frø, hvilket har referencer til Muppet Show, hvor frøen Kermit er vært.
Klippet slutter af med et preview af næste uges afsnit, hvor der udbryder tumult blandt deltagerne. Børnene formår at slutte af med en cliffhanger, så man må se næste afsnit.

Det er et rigtig godt eksempel på, når børn fortolker medierne og endda formår at gøre det med humor og indsigt. For tænk at udsætte 1800-tals inspirerede figurer for noget så up-to-date som X Factor. At min datter selv finder frem til klippet på Youtube er tilsvarende et godt eksempel på børns mediekompetencer anno 2009. Hun er på ingen måde et enestående eksempel på en 8 årig.

Og dér stod jeg som mor og sagde, at der ikke fandtes noget som helst "sjovt" med Sylvanian Families på nettet....
Se klippet HER!

Ingen kommentarer: