onsdag den 17. august 2011

Hvad fitness gør ved børn og hvad børn gør ved fitness...

I mit nyhedsbrev for august 2011 omtalte jeg kort Ebeltoft Strandbar og hvad jeg har døbt 'Ebeltoft Open Air Fitness'. Det er et skægt koncept: en strandbar som man kender dem fra sydeuropa med cafe, surfudstyrsudlejning og disco i eet. Og sand på gulvet og liggestole under parasoller. I Ebeltoft, of all places, lige ved siden af havnen. Lige bag den mobile strandbar er opstillet en række simple fitness maskiner til gavn for alle aldre. Der er nogle simple piktogramlignende anvisninger til, hvordan maskinerne kan bruges, men egentlig står de bare og inviterer til at blive indtaget.

Det gjorde mine to børn på 10 og 13 år med stor fornøjelse og billedrækken nedenfor viser, hvordan børn vælger at udfordre begrebet fitness. Lad mig med det samme understrege, at mine børn hverken er mere eller mindre opfindsomme end så mange andre børn. Det her er bare et et eksempel på - ikke blot hvad fitness gør ved børn - men hvad børn gør ved fitness.
Man kan ligefrem tale om en fitnesslegeplads?
- Det skal måske tilføjes, at mine børn ikke er instrueret i hvad de skal gøre.

Sven Nordqvist, far til Peddersen og Findus, har skrevet og tegnet en skøn bog om at møde verden med denne undersøgende tilgang. 'Nalle finder en stol' hedder bogen, som desværre er udgået, men som kan lånes på biblioteket. Se mere HER.
Alle billeder er taget af Jette Langelund.

Det startede relativt normalt...

Der gik dog ikke længe før det blev interessant at se om maskinen kunne fungere som gynge.

Og herefter tog den undersøgende tilgang til maskinerne fart. Kan man mon lave øvelsen baglæns?

Mine børn havde ikke aftalt hvad de gjorde. Faktisk var de hver især ret optaget af at prøve sig frem, så de glemte at holde øje med hinanden.

Og rundturen fortsatte...

Kan man sidde på maskinerne? Måske er det slet ikke en maskine til benene...

Jep, det ér en meget avanceret maskine til armene...

Et nyt balancebræt?

Og hvad det her træner er et godt spørgsmål, men det er sjovt!

Så længe det giver mening...og det gør det.




4 kommentarer:

Prinsesse Suh sagde ...

Hvor er billederne?

Monica sagde ...

de er på nu :-)
...du er hurtig...

Prinsesse Suh sagde ...

Det ser sjovt ud! Jeg vil også være med!!!

Monica sagde ...

Det var også sjovt! Faktisk burde jeg lægge billeder ud af os voksne der prøver også...hmm.