torsdag den 17. marts 2011

Rubix cuben - fra uløseligt mysterium til selvstudie på nettet

Hører du også til dem der aldrig lærte at løse Rubix cuben tilbage i 80’erne, da den første gang blev introduceret for verden? Så er du næppe alene. Jeg nåede aldrig længere end til at få samlet en halvanden side i samme farve og dét var jeg i grunden ret stolt over dengang. Det skyldtes mest af alt held, at det lykkedes mig at nå så langt. Der var ingen eksperter i min omgangskreds, der kunne lære os andre, hvad man skulle gøre. Dén tid er forbi. I dag er eksperterne aldrig mere end et klik med musen væk.

Rubix cuben gik sin sejrsgang tilbage i 80'erne, men den lever i bedste velgående i dag.


Min 13-årige søn kastede sig over rubix cuben en dag i efteråret. I en uge var den som en forlængelse af hans krop. Han tog den med i seng og lå og drejede frem og tilbage på den i mørke, den stod ved siden af ham når han spiste morgenmad og den var stensikkert med i skole. På en uge lærte han sig at løse rubix cuben og det foregik ikke i timerne i skolen.

Min søn trak på to hjælpekilder. Den ene var nettet. Selvfølgelig. Nettet bugner med videoer af især unge fyre, der på rekordtid løser rubix cuben skarpt forfulgt af en lille kinesisk pige på 3 år, der løser cuben på 114 sekunder. (at hele set-up for den video så er temmelig absurd er noget andet). Verdensrekorden er vist 7 sekunder, hvilket min fatteevne ikke engang forstår. Kan man overhovedet nå at samle den op fra bordet på 7 sekunder?



Samlet set har 29.000.000 millioner set den unge teenager Dan Browns videoer på Youtube af hvordan man løser the rubix cube puzzle. I et hurtigt tempo demonstrerer han, hvad der skal til. Det kræver en kompetent billedaflæser at aflure, hvad han gør. Dan Brown forklarer om cubens opbygning og grundtrækkene, der er nødvendige at forstå for at kunne arbejde med terningen. Dem forklarede min søn mig efterfølgende. Uden at jeg forstod meget mere.

Så langt så godt, men hvad nu? Foto: Monica Langelund

Hvad jeg trods alt lærte, den uge processen stod på, var, at rubix cuben handler om logisk, matematisk opbygning, om algoritmer, evnen til at tænke rummeligt og at have god hukommelse. Cuben løses ved en specifik fremgang, hvor man tager et bestemt trin ad gangen. En af min søns klassekammerater kunne løse rubix cuben på 39 sekunder. Han blev min søns anden lærermester. Hver dag kom min søn hjem med nye instruktioner og havde nået endnu et ’level’, som han kaldte det. Erfaringerne fra den digitale spilverden fornægter sig ikke.

Meget tæt på mål. Foto: Monica Langelund

Det var ikke uden en vis spænding og beundring at vi fulgte processen herhjemme, da tiden nærmede sig for at nå målet. Måske fordi ingen af os herhjemme nogensinde havde præsteret, hvad sønnen var så tæt på, på så kort tid. Da han kom i mål, var han ikke selv blæst væk af sin egen succes. Det var jo bare endnu en udfordring på vejen, der var blevet løst. Havde jeg løst den tilbage i 80’erne havde det stået som en milepæl i mine ungdomserindringer. Det gør det ikke for børn og unge i dag. De har en hel anden adgang til ’ekspertviden’. Set i det lys forstår man godt de høje krav unge har til den digitale spilverden i dag. Kompetente IT-brugere kræver kompetente IT-udfordringer.



Hvad vi andre var et helt årti om (ikke) at lære, løser nutidens børn og unge på ned til en enkelt uge. Tilmed uden traditionel lærer-elev hjælp, hvor læreren er den voksne lærer på skolen. Det åbner op for nogle interessante fremtidsperspektiver omkring IT og læring og ikke mindst den motivation for især computerdrenge som min søn, der ligger i at inddrage en digital verden i undervisningen, som han er så fortrolig med. Det forudsætter at man som lærer inddrager eleverne som medlærere, for løbet er for længst kørt, hvor læreren vidste mere om IT end eleverne. (og jeg glemte at nævne den integrerede engelskundervisning der ofte følger med at trække på nettet i undervisningen).

Min søn, ja, han har for længst lagt rubix cuben fra sig. I øjeblikket er han optaget af at spille Minecraft, et online spil på nettet, hvor man bygger hele verdener op i kvadratiske pixels. Opskriften er den samme. Finde videoer på Youtube. Aflure hvad mestrene gør, gøre det samme. Mesterlære anno 2011?

Og så lige lidt info om Rubix cuben:
Den lille kvadratiske terning i farvede firkanter, man kan dreje rundt på er oprindelig skabt af Erno Rubik, en arkitekt og universitetsprofesser fra Ungarn. Deraf navnet Rubix cube. Den blev hurtigt verdens bedst sælgende legetøj i sin tid. Der er en omfattende hjemmeside til Rubix cuben og en søgning på Youtube viser et hav af relaterede videoer.


Andre indlæg om børn, unge, leg, læring og den digitale verden her på bloggen. Læs her:

Everybody edit
Assasins creed
Og du kan søge ude i indeks-oversigten under 'Børns mediekompetencer' efter flere indlæg.

Videoen nedenfor viser min søn i gang med at løse Rubix cuben.
Søgeord til dette indlæg: børn, unge og mediekompetencer, sociale medier, digital læring.

video

Ingen kommentarer: